maanantai 6. heinäkuuta 2009

Kasvien tunnistaminen

Oletko kiinnostunut luonnosta ja esimerkiksi kasvien tunnistamisesta. Nyt löytyy oivallinen työkalu tunnistamiseen täältä. Siellä on myös tietoa linnuista ja perhosista. Omista kouluajoista on kulunut jo liiankin kauan, joten olen unohtanut ( melkein), kuinka tuskallista oli kerätä, tunnistaa, prässätä, kiinnitää papereihin ja kirjata tiedot 50 kasvista kesässä kolmena vuotena peräkkäin. Ja vielä opetella ulkoa kaikki latinalaisine nimineen, josta on muistissa mm. Brunus padus Rosaceae. Olen nyt LuontoPortti-sivustolla tutustunut vain kukkiviin kukkiin.

Omassa pihassa kasvaa sinipoika eli lehtosinilatva, joka kasvaa luonnossa, mutta lienee alkujaan puutarhakarkulainen. Tämä on peräisin mökiltä ja tuli kaupunkiin, muttei ole oikein vielä kotiutunut.

Olen oppinut kutsumaan tätä rohtoraunioyrtiksi, mutta se onkin tarharaunioyrtti.
Yrittää vallata koko tontin.

Tämä keväänä mökiltä tullut sai paikan orapihlaja-aidan vierustalle, perunapenkkien taakse, on lehtovirmajuuri, eikä rohtovirmajuuri, kuten olen luullut. Sen juuret ovat voimmakastuoksuiset, jotka hullaannuttavat kissat. Siksi se on mahdollisimman kaukana. Kasvi kuuluu Valerianaceae sukuun, siis valeriaanaa. Niitä tippoja pantiin sokerinpalaan, muistaako joku?
Vaikka kissat hullaantuu, niin ihmiset rauhoittuu!

Tämäkin muutti keväällä ja on syyläjuuri, tanakka, suorakasvuinen. Kukat ovat kuin leijonankita pienoiskoossa. On ollut muinoin rohdoskasvi.

2 kommenttia:

Kaisa kirjoitti...

Tulit sunnuntaina pyörällä mua vastaan, kun lähdin autolla herättäjäjuhlilta. En viitsinyt ruveta ihmisjoukossa tööttäilemään. :)

Matleena kirjoitti...

Voi niitä kasvienkeruuaikoja! :) Minä muistan myös yhden tieteellisen nimen Ranunculus acer ja se on kai niittyleinikki. Muut nimet ovat painuneet unholaan vaikka sainkin täyden kympin kasvitentistä. ;D

Pitääpä käydä tutustumassa tuohon Luonto-Porttiin, kiitos vinkistä!